Tuesday, July 28, 2009

KENANGAN BERSAMA ARWAH

tadi aku bermimpi bersama arwah ayah, cuba tido balik namun takmau lena, bingkas aku bangun dapatkan pc n cari gamba2 lama bersama arwah, jumpa la sekeping dua, leh gak menempek kat sini.
aku masih teringat, terngiang2 di telinga kata2 arwah tatkala aku datang melawat semasa beliau ditahan di wad Hospital Jertih. masa tu aku baru sampai dan hanya terdengar melalui tingkap,
mummy : mat de kato nok balik pagi ni, dio naik bah male"
late daddy : 'ho, de ko dok la nga dio nok abih ngaji..."
(my mum and dad are kelantese origin, so we speak kelantese fluently)
bila teringat dialog ni aku jadi sebak sorang2... selepas dialog inilah baru kutahu beliau sangat penyayang, sebelum ini kami sangkakan beliau jenis seorang tidak mengambil kisah. besar sungguh harapan arwah. dialog ni berlaku 9 tahun yang lalu. baru ku tahu, walopon dia seorang yg tegas, cengei dan bekeng, dia seorang yang penyayang. jarang cakap banyak, dia byk menggunakan bahasa badan, terutama tangannya. namun itu semua lah yang telah menjadikan aku seperti sekarang. dan aku bangga!


gambar ini diambil pada tahun 1996 dalam satu acara 'dismis' latihan rekrut.




retro, diambil dalam tahun 60-an dan hanya gambar gemulah mokwo(panggilan untuk nenek), gemulah ayah, mek dan abang2.

"ya Allah ya Tuhanku, Kau ampunkanlah dosaka juga dosa kedua orang tua ku, Kau peliharakanlah mereka sebagaimana mereka menjagaku dari kecil" amin....

6 Comments:

At 28 July, 2009 , Blogger ishaharom said...

kenangan lalu mengusik jiwa...KLMJ...gambo memang otai betul. itula gunanya teknologi...yang jauh kita dekatkan. yang dekat kita selasihkan.

 
At 28 July, 2009 , Blogger pB said...

Salam



Maso kito , tok tahu bilo.
Tapi hok pastinya , akae mati jugok ...


Semogo kito semuo mati dalae imae'.

 
At 29 July, 2009 , Blogger Ibnnordin said...

Takdok kato2 be...hanya air mata

 
At 29 July, 2009 , Blogger askRAIN said...

hmmm.... terharu sangat.... teringat kat beberapa orang tersayang yang telah mendahului.... :(

 
At 30 July, 2009 , Blogger cikgu jue said...

tabahkan hati mu baba... doakan rohnya di kalangan org2 beriman...

 
At 01 August, 2009 , Blogger grow2g3th3r said...

semoga roh arwah dicucuri rahmat...Al-fatihah.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home