Friday, April 9, 2010

Mee Rebus atau Mee Jusoh?

Jangan nak mengaku sebagai orang Besut jika anda tidak tahu kedai mee jusoh. Kedai ini memang tersohor sejak beberapa dekad. cuma operasinya terberhenti sebentar dek kerana masalah teknikal. dan selama kedainya tutup, Jusoh atau Pok Soh bekerja sebagai pemandu 'backhoe'. jika anda ke kedai tersebut, anda jangan lak berangan nak minum milo ais, atau horlick ais, atau juga neslo ais... kerana tukang airnya terlalu 'sibuk' membuat 'air'. Sehingga jika anda sudah habis sepinggan mee pun belum tentu lagi order anda akan sampai. Atau jika anda memesan air minuman, dan jawapan stereotaip yang akan anda terima antaranya "tukang air cuti la bang", itula jawapan yang selalu diberi oleh pekerjanya yang sebahagian besar terdiri dari anak-anaknya sendiri.

Setiap kali menjejakkan kaki ke bumi Besut ini, tidak sah rasanya jika tidak memecah selera dengan mee jusoh ini. Dek kerana kerinduan terhadap aromanya, maka kami cuba mencari sedikit maklumat tentang pembuatan mee ini. Selepas puas meng'google' dan bertanya dengan mereka yang tahu serba sedikit, (namun tidak terjumpa dengan mereka yang pakar!) maka dapatlah juga merasa mee rebus ala mee jusoh malam ini. walau rasanya tidak sehebat mee jusoh... namun cukup la sekadar pengubat rindu. dan tidaklah mengecewakan untuk percubaan kali pertama.

bahannya agak simple dan tidak perlu terlalu banyak, bergantung kepada citarasa masing-masing.

gambar model wajib ada walau tak sehensem mana...

alhamdulillah....


bahan-bahan;
Mee Kuning
Bawang Putih
Sawi
Halia
Bawang Besar 1 hiris
Telur 1 biji
Air Rebusan Daging
Sebiji Lada Besar dipotong
Ayam atau daging Dipotong Dadu
Tomato

cara-cara;
Tumis 3 ulas bawang putih,halia sehingga naik bau.Masukkan air rebusan daging,bawang besar,lada,sawi,ayam.Bila mendidih kecilkan api dan pecahkan telur kedalamnya.Bila sudah masak masukkan mee kuning dan tomato yang dihiris.Makan masa panas.


selamat mencuba!  baru je berangan nak runtuhkan empayar mee jusoh, lepas wat sendiri, aku rasa mee jusoh jugak the best! 

Labels: , ,

5 Comments:

At 09 April, 2010 , Blogger Ibnnordin said...

Fuh...best tu

 
At 11 April, 2010 , Blogger ishaharom said...

power la lu al-besuti

 
At 11 April, 2010 , Blogger CyberGlobe said...

berair mulut..

 
At 13 April, 2010 , Blogger adanz said...

hehehehe

 
At 21 November, 2019 , Blogger Dr Kadiaq said...

Mee rebus buat sendiri atau beli dari sumber lain?

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home