Friday, July 9, 2010

RESEPI AYAM BBQ BESUT MARI!!!

Dalam entri lepas, ada tayang gambo kami duk bakar ayam di kejiranan kami, pastu ada dua tiga orang duk tanya resepi dia. Jadi, disini patik persembahkan resepi untuk tuan hamba sekalian. sapa-sapa pun bulih buat resepi ni dengan syarat, bila dah siap bakar jangan lupa jemput saya atau hanto jer pengeras barang seketui dua, hahaha!

ini resepi turun temurun punya,


1 EKOR AYAM POTONG 12 (IKUT SUKA)

BAHAN MERINATE:
10 ULAS BAWANG MERAH
5 BTG SERAI
1 INCI HALIA
1 INCI KUNYIT
1 SUDU TEH JINTAN MANIS
1 SUDU MKN GARAM
7/8 SUDU MKN GULA
SERBUK PERASA (IKUT SUKA)

CARA:
BERSIHKAN AYAM DAN TOS
TIP: GAUL AYAM DGN SEDIKIT TEPUNG GANDUM DAN CUCI SEKALI LG UTK HILANGKAN BAU AYAM.
BLENDER SEMUA BAHAN MERINATE DGN SEDIKIT AIR. GAUL DGN AYAM DAN PERAP SEMALAMAN ATAU PALING CEPAT 4 JAM.
TIP: MASUKKAN AYAM YG DIPERAP DLM BEG PLASTIK DAN SIMPAN DLM PETI SEJUK.


p/s, pasal syarat dia tu memang serius, korang jangan main-main, kalau tak jadi ayam bakar korang, aku tak jamin!

Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home