Wednesday, November 12, 2008

sekadar renungan...

aku pernah dengar tuk guru kata kita hidup di dunia ni tak ada yang free.. semuanya kene bayar. hatta udara yang kita guna untuk bernafas ni pun kene bayar dengan pencipta-Nya. kalau itu pun kita kene bayar, apa sahaja yang kita mampu buat, kita hanya perlu membayar balik apa yang kita dah guna. udara yang kita hirup, air yang membasah tekak kita dan segala macam nikmat yang telah dilimpahkan oleh Allah Taala kepada hambaNya.
kalau dah sebegitu rupa, layakkah kita untuk berlagak "aku ada segalanya!"? hmmm ibarat kata nabil, lu fikir la sendiri.
cukupkah solat kita? cukupkah amalan kita? kerna itulah yang akan membayar segala apa yang telah kita gunakan selama ini. tidak ada kredit card atau kompeni yang boleh memberikan kredit untuk kita membayar segala nikmat tersebut secara hutang. segalanya perlu dibayar! hmmmm itu baru kita ungkit pasal hutang kita dengan Alla Taala, belum lagi kita ungkit hutang kita dengan manusia. ia bukan sahaja hutang wang ringgit, malah segala budi dan segala apa sahaja perlakuan kita dengan insan lain yang bergelar manusia bisa menambah hutang-hutang yang baru. menuduh orang orang lain melakukan kejahatan, menghasut orang lain untuk melakukan kejahatan, dan mengajak orang lain untuk melakukan kejahatan. itu semua hutang yang bisa membelenggu kita tatkala berada di hari yaumul miizan.

1 Comments:

At 14 November, 2008 , Blogger roshaizul said...

incek telah ditag

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home