Monday, December 14, 2009

SPR oh SPR

Pagi tadi berkesempatan ke Kangar, terlintas di benak untuk menukar pusat mengundi, ye la sebelum ni, jauh bebeno nak pi mengundi. PRU13 pun rasanya tak berapa lama lagi dah. sebelum ni pernah tanya kat Pejabat pos, dorang kata kalau nak daftar pengundi kene pilih pusat mengundi, kene ikut alamat tertera atas kad pengenalan. kalau nak daftar ikut tempat yg kita mau, kene pi terus ke pejabat SPR.

sekali makcik atau kakak kat kaunter SPR pun kata bende yg sama! mesti daftar ikut alamat atas kad pengenalan. kalau nak tukar alamat tempat mengundi, mesti tukar alamat atas kad pengenalan dulu. jadi aku perlu ke Jabatan Pendaftaran dulu untuk tukar alamat dalam kad pengenalan aku. Apa kes???

Tah hapa2 punya prosedur daaa depa pakai, apa masalahnya dengan alamat dalam kad pengenalan? sekarang kan kita dah ada sistem, tidak timbul jika dibimbangi orang itu akan mendaftar di byk tempat... loh! sekali lagi aku letih dengan birokrasi!

aku pun pernah terlibat dengan kerja-kerja culaan di beberapa tempat peti undi, sepanjang pemerhatian aku, ada nama yang orang kampung pun tak kenal... tu pun belum masuk yang nama ramai guna alamat yang sama, sedangkan tidak ada pun orang seramai itu di alamat tersebut! ha ni kira macammana? belum lagi kira nama orang yang dah meninggal pun masih ada dalam daftar!

sampai bila weh nak jadi laguni?

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home