Wednesday, August 5, 2009

LANGKAH LANGKAH MENCEGAH H1N1

walopon mende dah sah positif dan sah ada di PTSS, kita masih boleh mengelak jangkitan kepada diri kita sendiri . antaranya ialah:
1. kerap cuci tangan
kekerapan mencuci tangan membantu kita menghalang sebaran wabak ini. tangan kita yg bersalam dengan orang lain kemudian menyentuh hidung atau mulut menyebabkan ia berisiko untuk berjangkit. bagi orang islam berwuduk merupakan satu kelebihan. sekurang-kurangnya kita membasuh tangan sebanyak lima kali sehari, malah basuhan kita lebih advance kerana kita membasuh dari tangan hingga ke siku, sebagaimana kata ijam mungkin sekali sekala kita mengesat hingus atau lelehan atau mulut dengan menggunakan lengan, betul tak? di farmasi pun ada jual sejenis pencuci tangan yg mana kita tidak perlu menggunakan air, cuma basuh je terus ngan gel tu dan ia akan kering sendiri.
2. menutup mulut dan hidung
beli la sebarang penutup hidung dan mulut, jangan duk harap barang free je, ni sibuk duk tanya bila poli nak supply mask tu kat kita? la ni nak kencin pun kene bayar oi! kalu dah kene, duit berkarung pun dah tak guna bang, moh sapa2 nak ikut aku g farmasi sat g nak beli mask n pencuci tangan. bagi kaum muslimat pula, masa ni la untuk anda mula memakai purdah, lagipun ia murah,praktikal dan boleh di kitar semula!
3. elakkan bersesak
mulai saat dan ketika ini, kita bole mengurangkan tebiat suka keluar di tempat awam, yang mana suka ke pasar malam, belajar la masak sendiri kat rumah. yang mana kaki clubbing, anda juga boleh mengurangkan tebiat itew. banyakkan masa berada di rumah, layan astro ke... ( aku dah terminate sport chanel, padan muka asterok belagak sangat, ingat dia boleh naik rege sesuka hati? dahla barang lain sumer naik, darah aku pun sama naik!) lebihkan masa bersama pasangan anda dan anak2( bagi yg dah berumahtanggala, yg single layan korek idung sudaa!)
mungkin anda mempunyai cara atau langkah yg lebi bagus? apa salahnya kita berkongsi kan. sharaing is caring... ok setelah mencuba langkah-langkah tersebut jangan la kita lupakan bahawa semua yang berlaku adalah atas urusan ALLAH subhanahu wata'ala. dan marilah sama-sama kita berdoa dan memohon keampunan dariNYA, semoga dijauhkan dari wabak ini. amin.

4 Comments:

At 05 August, 2009 , Blogger Nadia Yuna said...

gud info.
skg H1N1 ni memang dah macam uncontrol je. merebak sana sini. Ya allah. takut betol. mintak dijauhkan.. =)

 
At 05 August, 2009 , Blogger pB said...

info's bagus nie ...


kito orghe tuo ni buleh lar beringat

tapi hok

budok budok tu , bukae nyor demo tu reti pun

nok nok basuh tangae nie ...


mitok jauh larrrr ...

 
At 05 August, 2009 , Blogger adanz said...

nadia, yup, masalahnya kita belum ada vaksin lg untuk lawan, virus ni kita penah jumpa 20 tahun dulu, tp skang ni dah brapa kali dia mutasi yg menjadikannya lebih kuat! ermmm dah pakai niqab ka?

 
At 05 August, 2009 , Blogger adanz said...

pB (hmmm kalau tmpt kami pb tu Penilaian Berterusan, heheh)

kita sebagai ore tu la keno slelau peringat kat budok2 tu...

yg sebenarnya kito pun selalau terlupa kan? hahahaha

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home